De rode knop

Diegenen die al eens in Mexico zijn geweest en gearriveerd zijn met een internationale vlucht, weten waarschijnlijk bij het lezen van de titel al waar dit over gaat. De rode knop! De bekende button in het rood waar op gedrukt moet worden om zo te weten te komen of je koffer door de Mexicaanse douane doorzocht moet worden. Een vreemd systeem, en ik vraag me af of het echt zo willekeurig is als het doet lijken.

Twee keer kwam ik aan in Mexico City, en twee keer ontsprong ik de dans. Hoe gaat dat in zijn werk met die rode knop? Nadat je de migratiedienst bent gepasseerd en na een lange vlucht je koffers van de band plukt, kom je aan bij de douane. Voordat je op de rode knop drukt, gaan de koffers eerst door een scanner zodat iemand kan bekijken wat er zich algemeen in je baggage bevindt. Pas daarná druk je op de beroemde knop. Twee keer niks dus. Dit jaar kwam ik echter aan in Cancun. Ook daar is ‘ie te vinden. Deze keer had ik een hoop zakjes met sate saus in mijn koffer, en toen de baggage door de scanner ging begon de douanebeambte al met vragen stellen. Het duurde zo’n drie minuten voordat ik mijn koffers kon meenemen. Ik was moe van de lange vlucht en van het koffer slepen (twee van 25 kilo per stuk en handbagage + yoga mat). Het enige wat ik wilde was aankomen in hotel X om een nacht door te brengen voordat ik naar Pachuca vloog. Maar wat bleek? Meneer Scanner hoorde ik spreken en zag ik seinen naar Mevrouw Rode Knop. Herhaaldelijk vroeg ik “Kan ik op de knop drukken?”, en pas toen ze klaar met hun hoogstaande gesprek waren, mocht het. Drie keer raden – BEEP. Helaas, mijn koffers moesten worden gecontroleerd. Dacht ik het niet. Toeval? Ik geloof er niks van. Ik denk een systeem dat nietsvermoedende niet-Spaans-sprekende toeristen doet denken aan eerlijkheid en toeval. Wat denk jij?

Nog niet zo erg dat ze het moesten doorzoeken. Ik had en heb niks te verbergen. Alleen een beetje jammer dat dat op een tafel van 1 meter nog wat hoog moet en ik – zonder hulp – mijn twee 25 kilo wegende koffers moest optillen. En openmaken. En daarna weer dichtmaken! De hele operatie zorgde ervoor dat ik een half uur later pas buiten stond.

Rode knop, werk je nou echt willekeurig of word je beïnvloed? Ik zou het graag willen weten!

Heb jij ervaringen hiermee? Deel het met Ahorita YA!

 

© 2015 door Debbie – AHORITA YA. Alle Rechten Voorbehouden.
Foto’s © 2015 door Debbie – AHORITA YA. Alle Rechten Voorbehouden.

Leave a Reply

